Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

måndag 7 juni 2010

Chess Players kennelläger

Kennelläger var det ja, jag lovade att berätta mer om helgens bravader. Vi samlades alla under fredagen på Backamo lägerplats som ligger inte så långt från Lilla Edet. Ett kanonställe för aktiviteter av sånt här slag. Stora ytor, ett enkelt bra boende nära varandra och badmöjligheter för dom som vill det. Fredagen ägnades åt träning, bla tränades det lite agility på en gräsplan, lydnad på en annan och några var i skogen för ”bruksaktiviteter” (vet inte riktigt allt dom tränade där då vi inte tog oss ända dit med vår ”halta lotta”).
Jag körde lite agility med Elton och vi tittade på när man körde lite lydnad. För Elda var det ”se och lär” som gällde, ja visst ja, hon fick gå igenom någon kort tunnel också. På kvällen var det sen lite uppvisning av valda moment i både lydnad och brukslydnad på elitnivå, det diskuterades och ställdes frågor. Intressant och imponerande, dom är så duktiga. Så duktiga vill vi också bli. (Man måste väl ha mål eller hur? :-) )

Elda träffade några av sina syskon (5 av 4 var där) men tyvärr fick hon ju inte leka med dom, bara smaka på dom lite i koppel och titta på när dom lekte med varandra, trist för Elda men jag tycker ändå att hon klarade det bra. Akta er i augusti på valpträffen, då kommer vi igen med råge. :-)

Lördagen åkte vi till Arboskogen, en bit därifrån, en oas mitt i skogen med stora gräsmattor, underbar spårskog, grillplats och en liten, liten sjö för hundbad. Visst lät det som paradiset för hundträning och jag lovar, det inte bara lät som det, det var en sagolik plats. Här var vi indelade i grupper, några tränade lydnad, några tränade brukslydnad och valpisarna tränade klickerlydnad. Visserligen använder jag ju redan klicker, har gått kurs i det och anser nog mig kunna grunden som det här rörde men med en valp, som till råga på allt är halt och ska ta det lite lugnt (hon får gå enligt veterinären men inte så långa stunder i taget, i koppel och inget bus med andra hundar) passade klickerlydnad ändå bäst. Alltid får man lära sig något nytt, bl.a. några nya övningar som jag inte hade gjort tidigare och det roliga var att när vi testade dessa visade det sig hur långt vi kommit på fotgåendet, övningarna gick perfekt, hon var så duktig min lilla tjej.
Vi tog många pauser och då passade jag även på att gå med Elton lite och han fick simma lite i den lilla dammen, det tyckte han var kul. Kennelmamman Marie passade på att frisera sina ”små” så nu har de alla ännu vackrare öron och svansar. :-) Vi grillade och hade trevligt både till lunch i Arboskogen och kvällen på Backamo. Vi lärde känna massor med nya människor och hundar och det blev mycket hundprat, skoj och skratt under hela helgen, härlig gemenskap. Dagen i Arboskogen avslutades med platsliggning och skotträning, då lekte Elda och jag och det gick som väntat hur bra som helst. Under kvällen utspelades den prestigefulla kullkampen, en 9-kamp där vi tvåbenta tävlade mot varandra, ja, det var faktiskt några grenar där hundarna hjälpte till också bl.a. skulle dom hämta så många gosedjur som möjligt i en ruta under en minut. Rutan kändes svår för våra valpisar eftersom ingen hade tränat sånt så döm om min förvåning när jag lyckades få Elda att hämta sju stycken, vilken tjej! :-) Som jag redan har avslöjat så vann ju kull 8 (vi sa ju det från början, att vi skulle vinna alltså :-) ) Vad stolta vi var när vi fick den fina röda rosetten, vi vill nog behålla den även nästa år, eller hur alla operor i kull 8? :-)

Vilka raringar eller hur? Från vänster Ninja, Jiggy, Elda och Taggen. (Freja saknas då dom inte kunde komma till lägret men vi ses på valpträffen i augusti)


Elda med vandringspriset i kullkampen, den fina ärofyllda rosetten, operakullens 2010. Ni observerar väl hur "fint" ärret på bogen är maskerat med rosetten. :-)

Söndag var det dags för allvar, man fick anmäla sig till lydnadstävling, jag tror det var ekipage i klass 1 och 2 men även flera som körde brukslydnad i olika klasser. Idag var vi bara åskådare och ”se och lär” till Elda (och mig förstås :-) ) Alla var så duktiga. Efter valpfotografering (med vinstrosetten) och en sen lunch var det sedan dags för hemfärd, trötta och nöjda efter en underbar helg i strålande sol tillsammans med vår ”nya Chess Playerfamilj” och med en Elda som blir piggare och haltar mindre för varje dag som går. Tack alla (speciellt Marie och Stefan) för denna gång. Vi ses nästa år igen, vilda hästar kan inte hålla oss borta. Tack Marie även för alla fina kort från lägret. Alla kort i det här inlägget har Marie Sjöberg tagit.

3 kommentarer:

  1. Låter som en härlig helg trots att ni inte fullt ut fick visa allt ni kan. Det kommer fler chanser. Bamsekram o fortsätt krya på er!!

    SvaraRadera
  2. Tack själva, för att ni kom och lät oss "snutta" på sötaste Elda! Jag tror att jag ska försöka smita in på valpträffen och ta mig en titt. ;)

    Ha det gott - kram

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar helg ni verkar ha haft.Skönt att lilla "snuttan" har repat sig. Kram Anki

    SvaraRadera