Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

tisdag 17 augusti 2010

Det här med bloggandet är inte lätt att hinna med, har inte uppdaterat på flera dagar. I lördags blev det lite träning(och bus) med E med Ribe och tigern Rani hemma hos oss, tyvärr blev det inga bilder. Vi har sånt fokus på vad vi håller på med så ingen av oss hade någon tanke på kamera(Vi får försöka skärpa oss). Det var nyttig träning med störning då vi tränande en hund i taget och de andra fick lugnt(hmm, lugn var nog inte rätt ord för Elda) vänta, inte alltid så lätt för våra små tigrar att förstå, varför leker min matte men en annan hund? Men jag då, men matte, har du glömt mig? För Eldas del blev det lite grunder inför budföring, och svängar i fritt följ som var extra fokus och det kändes riktigt bra. Ingen av valparna var supertaggade men det var också tropisk hetta, varmt och fuktigt utan sol så jag förstår dom, dom var vilket fall jätteduktiga. Det blev lite bus i skogen som avslutning och då var dom taggade minsann. :-)

Numera kan ingen smyga sig obemärkt in till oss om natten(vet inte om det gick förut heller men nu går det definitivt inte!), det här har våra söner fått känna på och vi med förresten. Att kliva in i huset mitt i natten(när dom varit på fest) och tro att ingen ska vakna, det finns inte.....alla sätter sig upp i sängen och undrar vad är det som händer, åska, jordbävning eller kanske krig? Nej det är bara vår vakthund som tar sitt uppdrag på största allvar och berättar för matte och husse, ”det är någon som tar sig in i mörkret när vi sover, men jag låter som en stooooor hund så jag skrämmer bort dom åt dig matte!” Det nästa som händer är viskningarna från en son som säger, ”Hej Elda, det är bara jag schhh” och Elda och Elton som även vaknat, välkomnar dom lyckligt och friden lägrar sig igen. Vi är nu alla vakna och vet att nu är alla hemma, nu kan vi lugnt fortsätta sova, klockan är ju bara fyra på morgonen.....och jag är lugn och trygg, vad gör väl det om man skulle ha glömt låsa dörren en kväll! :-)

Övrigt att berätta är att vi har gått viltspår, jag la ett träningsspår till Elton då han ska gå öppen klass om några veckor och Elda fick testa ett kort efter Elton som han ”värmde upp” på, här har vi en tjej som gillar att spåra, hon tog spåret så klockrent och bar sen sin rådjursklöv så stolt. Elton gick bra på sitt korta och inledningen på det längre spåret men sen vet jag inte vad som hände, jag hoppas det går bättre på det öppna spåret. :-( Igår kväll var det vilket fall blåbärsskogen som gällde, visserligen hade någon annan ”dammsugit” upp alla blåbär innan men vi hade en go stund i skogen och Elda njöt av att springa emellan oss, äta lite blåbär eller leta efter matte och Elton strosade mest runt och åt blåbär. Elda är en sån härlig och sprudlande hund och just i detta ögonblick såg hon så härligt lycklig ut, mattes älskade rödluva.

PS. Det blev i alla fall några dl bär som vi kan ha på frukostflingorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar