Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

söndag 11 april 2010

Elda är trött, helt slut

Oj vilken tröttsam helg Elda har haft, hon ligger bredvid mig och sover som en stock. Igår lördag var vi på Brukshundklubben och tränade lite med båda hundarna, och det gick ganska bra. Vi var några stycken så det var bra träning bara att vara där, behålla fokus när andra tränar runt omkring. Elda tränar även på att vänta, att sitta och vänta när jag tränar några moment med Elton är inget hon gillar. Det kommer lite pip och gläfs men man får vara snabb med berömmen när hon sitter tyst (för det händer någon sekund ibland). Baklänges fot går riktigt bra, attityden är härlig, man blir glad bara man ser henne, vi tränar även ingångar och sitt. Vi avslutade med lite bus med Röja, flatvalpen som också var med och tränade, och röjde, det gjorde dom raringarna:-)


Elton och Elda på span hemma i skogen.








Under lördagseftermiddagen hälsade vi på hemma hos "mormor" som är Eldas (och Eltons förstås) dagmatte två dagar i veckan med start nästa vecka, visserligen har vi varit där många gånger förut men jag vill vara säker på att hon känner sig trygg där så det blev besök där både lördag och en kortis under söndagen precis före valpkursen. Det går vilket fall hur bra som helst så det är jag inte orolig för. Ja, valpkursen var det ja. I strålande sol hade vi valpkurs och även denna gång fick Elda vara "demo" hund, kursledaren lånaden henne och visade hur man skulle träna in ingångar, behöver jag säga att det gick fint? :-) (Ja, vi har tränat på det före, ok då :-))Såklart kan hon det inte än utan hjälp men med lite hjälp går det fint. *stolt* Jag har min "egen" kursplan (planering) jag följer och vi tränar ofta men väldigt korta stunder och det ska vara roligt för Elda (och mig förstås), så det blir mycket lekträning varvat. Att gå på valpkurs är kul men den största nyttan den har för oss är att vi får träna och vistas tillsammans med mycket hundar omkring oss, och det är ovärdelig störning som inte är så lätt att få till annars. Självklart får jag även lite tips också, det är bra att någon tittar på en ibland då man inte ser allt själv, helhetsbilden ser man ju bäst från sidan såklart. :-)

Ja, helt klart är det är kul att gå på kurs om ledaren är bra, man blir inspirerad. Jag såg att Elda började bli trött i slutet av kursen så då vilade vi mest och så såg Eldas eftermiddag fortsatt ut, trött, trött, trött, lilla gumman. Imorgon blir det vilodag med mormor, det är ett som är säkert.

1 kommentar:

  1. Agnetha & morbror Bucks12 april 2010 kl. 23:47

    Jag blir alldeles varm i hjärtat av att läsa hur duktig hon är - och hur duktig DU är!

    Kram på er. :)

    SvaraRadera