Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

lördag 2 april 2011

Kurs och träning

Den här veckan började vår spårkurs,det kändes riktigt bra. Visst, vi har tränat spår till och från sen hon var en valp men jag kände ändå att det skulle vara kul och gå en kurs för att se att jag inte missar något efter som brukset är nytt för mig :-) Torsdagens pass handlade mycket om lydnaden som ingår i appellen och vi skulle alla visa instruktören hur vi låg till, ja, man kan nog säga att vi ligger bra till. :-) Vi har alla momenten i appellens lydnad(men vi filar på några av dom för jag vill ha dom bättre) förutom framförgåendet som vi filar på, och det har faktiskt börja släppa där med så just nu har jag gott hopp om att vi får till även det. Hon går ut framför mig men vill gärna stanna innan kommando och vi jobbar parallellt med att få henne att "frysa" blicken framåt så förhoppningsvis blir det här ett färdigt moment framöver. Budföringen går också framåt men den behöver tränas med fler okända då det nu varit mest husse och det är ju lättare. Elda är inte så social med andra människor, bryr sig inte om folk men kampa med dom gör hon gärna så ingår dom i uppgiften är dom viktiga, duktig tjej :-)

Under dagens träning hemma fortsatte vi fila på framförgåendet och jag tycker nog att vi fick ett genombrott men det visar sig framöver om det var något bestående, det är ett svårt moment att få till bra, man får verkligen använda hela sin fantasi för att få fram det man vill men det är inte för inte vårt motto är: Per aspera ad astra, nihil impossibile est – Genom svårigheter mot stjärnorna, inget är omöjligt. :-) Elda är så kul att jobba med, väldigt lättlärd bara hon förstår vad man vill men där i ligger utmaningen, att få henne att förstå! :-) Men självklart blir man galen ibland då öronen är fulla med vadd eller plötsliga minnesluckor dyker upp så vissa saker fallit bort ur minnet från en minut till en annan! *skratt* men det är väl det här det handlar om, varken hon eller jag är en robot som bara utför. Humör, dagsform, och annat kan påverka oss båda såklart men det är så himla roligt så man får faktiskt inte nog, mina finaste <3 <3

I övrigt är det förstås start i Lk2 som hägrar så vi filar på momenten där, fjärren och rutan måste sitta till 120% och där är vi inte riktigt. Hoppet funkar bra även om jag fortsätter jobba på att få henne rakare och längre ifrån och det blir bättre och bättre. Inkallning med ställande ser bra ut men allt kan filas på och bli än bättre så ja, jag tycker det se bra ut och med tanke på att det är ett tag kvar till tävlingarna jag har sett ut har jag gott hopp om att vi är färdiga då. :-) Och är vi inte det så väntar jag, vi kommer inte starta om det inte känns bra, jag chansar inte! Vi var anmälda till Lk 1 den här helgen på mina hemmaklubbar men jag sa ifrån då vi var klara i Lk 1 förra veckan, jag tänker inte tävla i onödan utav flera orsaker och jag övervägde start i tvåan en väääldigt kort stund, och landade i ett beslut för nej, vi väntar och det känns som ett beslut fortfarande, så bråttom har vi inte. :-)
Imorgon är det dags för spårkursen igen, då ska vi ut i skogen och spåra, skoj, det här ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar