Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

lördag 5 mars 2011

Agilitytävling i Örebro

Då var det dagen D för årets första agilitytävling, i ett ridhus i Örebro gick tävlingen av stapeln. Strax efter åtta lördag morgon styrde jag, bästaste hussen och de två lurviga, kosan mot Örebro. Jag var inte speciellt nervös faktiskt, det kändes riktigt bra men nervositeten kom förstås strax innan start :-) I Örebro mötte vi upp resten av vårt agilitygäng som också skulle tävla idag. Vi var två smallhundar, en medium och en large. Då large startade först blev det lite väntan innan det var vår tur.

Först kördes hoppklassen och vi hade startnummer 28 och det blev 33 som till slut kom till start! Men hur gick det då? Ja riktigt bra faktiskt även om det inte räckte till en pinne som det inte delades ut så många :-), vi körde ett nollat lopp, jag satte dom bytena jag tänkt och det flöt på, inga incidenter MEN det gick inte tillräckligt fort, vi slutade på en nionde plats med tidsfel. Jag vet ju att farten är vårt största problem även om det har blivit mycket, mycket bättre eftersom vi jobbat mycket på det. Analysen efteråt var att tunnlarna och säcken gick alldeles för sakta, dom borde gå att träna upp :-)

Agilityklassen då, orosmomentet eftersom där är gungan! Den gick efter omständigheterna bra, visst, även i det här loppet fick vi tidsfel men det får man om man kryper över gungan för det var det han gjorde. Han tog sig över gungan sakta men säkert, fina lillkillen, han kommer nog över gungproblemen även denna gång. :-) förutom problemet med gungan gick loppet i stort riktigt bra, tunnlarna gick lite fortare, jag ropade på honom varje gång han var inne i en tunnel och då vart det bättre. Vi avslutade loppet med att även hoppa av sista kontaktfältet på balansen någon cm för tidigt, det var snopet :-) totalt sett hade vi en bra dag och hela vårt gäng gjorde bra ifrån sig, alla var så duktiga.

Även Elda var naturligtvis med idag, mest som supporter till "brorsan" men såklart passade vi på att träna lite mitt i alltihopa. Att träna fokus och stadga mitt i en agilitytävling kan ju vara en utmaning :-) men det fixade hon kanon, vilken tjej hon är min skatt, hon är så cool. Ska bli så kul att få starta även henne vid tillfälle efter sommaren. Mina finaste ulltussar, ni är båda så duktiga, matte är så stolt. Nu laddar vi om, nästa vecka väntar ny tävling, denna gång i Linköping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar