Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

onsdag 3 augusti 2011

Fortsatt träning

Det är långt mellan inläggen trots att semester är slut eller annars är det just därför :-) Tiden blir knapp till det man vill hålla på med när man ska jobba också. Det är planering som gäller hela tiden, så att vi inte missar något viktigt att träna på, det är mycket att hålla i huvudet när man vill träna och tävla flera grenar samtidigt. Lydnad och spårträningen fortgår, försöker hinna lägga ett spår åtminstone varje vecka som är nytt på något sätt genom svårighet, längd, liggtid eller vad det kan vara. Elda fick ett spår i söndags och nu börjar vi sakta krypa upp i längd då det var 600 m. Hon jobbade på bra, hittade pinnar och slut men det kändes som om hon blev lite trött. Spåret gick över en mindre grusväg så där fick vi ett stopp, jag tror hon fick för sig att det var slut så jag fick säga till henne att fortsätta, lilla gumman, duktiga tjejen.

Agilityn lossnar mer och mer, märks att vi nu lägger mer tid på den igen och här måste även jag lära om, det är stor skillnad på att handla Elton som  går tryggt och sakta i jämförelse, jag kan hinna rätta upp om jag gör fel, det hinner jag inte när det gäller Elda men det är häftigt att se och hon gillar det, det är inte svårt att se :-) Få se om vi hinner starta några tävlingar de närmaste veckorna eller om hon tänker börja löpa, trodde ju hon skulle ha gjort det redan, eller hade hoppats i alla fall. Det är ju svårt att veta när hon bara har löpt en gång hur länge det är till nästa gång men vi gör det här för sista gången nu, Elda ska kastreras även om det skär i mitt hjärta att man ska skära i henne och att hon får ont en tid! Men varför göra detta? Elda ska man inte avla på pga. att hon har en krok på sin svans och kan jag sen öka chansen att få ha henne kvar länge, länge genom att på det här sättet slippa livmoderinflammationer, minska risken för juvertumörer och samtidigt slippa löp och inte behöva fundera över det i tävlings, tränings och kurs sammanhang, slippa skendräktighet osv. så ja, efter noga övervägande och diskussioner så är fördelarna avsevärt större än nackdelarna är det så det blir men inte förrän i vinter efter tävlingssäsongen och med mindre risk för infektioner.
 
Vi fortsätter jobba på momenten i lk3 och i det stora hela känns det bra, alla moment utom två filar vi på detaljer så att det ska bli riktigt bra alltid, men de två momenten som inte är klara alls är fjärren och vittringen. Fjärren går framåt, sitt-ligg-sitt har vi ju förstås, ligg-stå-ligg börjar gå bra men klarar inte riktigt avståndet alltid, så det sitter inte bergfast än, det vi filar på extra är stå-sitt-stå och då framförallt sitt från stå, den är svår att få till med låsta bakben men vi filar på, det är ju också det vi har lagt ner minst tid på (ja, klantiga mig, spara det svåra till sist, vad det smart, nej!) Det finns hopp vilket fall så det här ska vi nog få till, det är bara att fortsätta fila och inte ha för bråttom (och det är ju lätt för mig, jag har väl aldrig bråttom, eller inte……)Vittringen då, det är huvudvärken, men även där har jag lätt för att gå för fort fram, hon tar nästan alltid rätt pinne men det är just det, nästan alltid, jag vill ha ALLTID och ALDRIG ens lyfta någon annan pinne. Vi jobbar på så får vi se om den taktik jag jobbar med (många pinnar, godis runt om, en pinne som ”luktar” osv. och det här i olika steg förstås)annars får jag tänka om och byta metod. Fixar det gör vi, frågan är bara när. Min lilla stjärna gör allt jag ber henne om men polletten måste ha ramlat ned om vad det är jag ber henne om och just nu har den fastnat på vägen men den ska väl trilla ned vad det lider :-)
 
Ikväll har vi vilket fall haft agilityträning med båda ulltussarna och det var kul, riktigt kul och dom var båda så duktiga så jag är så nöööööjd. Fartiga moment, det är något som passar mig, bara mitt huvud hinner med så att jag gör rätt och det är väl där vi brister mest, på matte men idag flöt det kanon! Men även jag blir väl bättre ju mer vi tränar och vi ska ju snart tävla eller det var förhoppningen men just nu känns det som att hon nog kommer att löpa så hon prickar in de aktuella tävlingarna, men det går fler tåg och framförallt, hon har inte börjat löpa än, varför ta ut något i förskott, verkar dumt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar