Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

onsdag 6 oktober 2010

Träning mm

Hösten kommer fort på, det blir fort mörkt på kvällarna och tiden krymper som man kan träna ute eftersom man tyvärr måste jobba när det är ljust ute, tur att det finns lampor!! Just nu önskar man sig mest en inomhushall att träna under vintern i. Men visst tiden går fort, snart har det vänt igen (det gäller att vara positiv!) och det finns ljusningar, det finns faktiskt ett par hallar som är på gång i närområdet så kanske skapas det möjligheter där, vi får se. Vi hade agilityträning igår och det var grymt kul. Vi hade flera korta ”banor” för att träna specifika saker som fart och hinderdrag, kunna använda sig av framför, bakom eller blindbyten, allt för att kunna utvärdera, vad gick snabbast, vad passar bäst vart och vad passar Elton? Vi körde även lite på gungan separat och slalom med fokus på fart. Vi hade superkul och det roligast av allt, Elton njöt, var supertaggad och springer som aldrig förr, det går bara fortare och fortare. Det är så roligt att se honom så lycklig, mattes lilla kille, han är så duktig.

Elda fick ett kortare pass innan, vi har kurs imorgon så då vill jag inte ha för långt pass dagen innan. Det vi tränade var uthållighet, främst i fritt följ men vi hade även störningsträning där andra utsatte Elda för frestelser av allehanda slag, hon skötte sig jättebra. Att människor hoppar eller stollar runt kvittar, kommer roliga leksakerna precis framför nosen på en blir man frestad men efter någon diskret harkling från mig har vi fokus igen. Svårast var helt klart godis precis framför en, då fick jag påminna lite om vad vi höll på med. Jag är supernöjd, hon skötte sig kanon, det var en svår övning men resultatet var över förväntan, mattes duktiga tjej. Vi har även börjat med lite övningar inför framförgåendet. Jag tycker inte att det är något lätt moment men våra första övningar gick över förväntan, det gick ganska snabbt att få henne att förstå att man ska ifrån mig och framåt men därifrån till att få hela momentet snyggt har vi förstås en bit kvar.

Igår fick Elda förresten sin första Rabiesvaccination i ett led att hon förhoppningsvis ska kunna få ett hundpass till sommaren. Anledningen till det är att Elton har ett hundpass. Jag vill att mina hundar ska kunna följa med oss främst till Finland där jag har släktingar men även att vi har möjlighet att ta med oss hundarna till Danmark och övriga Europa vid tillfälle. Första sprutan är vilket fall avklarad, nästa kommer om ca 4 veckor. Jag tror inte ens att Elda märkte att hon fick en spruta, hon ryckte inte ens till. Lugn och cool tjej. Jag diskuterade även med veterinären om att Elda har haltat lite(mest som en markering) till och från under den senaste veckan (naturligtvis på samma ben som i somras!) Mina teorier stämmer troligtvis, säker kan man ju inte vara men veterinärens diagnos var samma som min. Troligtvis har hon stukat sig och ”slår upp det” hela tiden när hon rivstartar eller busar runt, därför blir det inte riktigt bra. Hon får gå på promenad som vanligt, vi kan träna (men vi skippar inkallningar just nu och hopp förstås)hon får tom springa MEN hon får inte härja fritt med rivstarter, varken själv eller med Elton under tre veckor, tur att hon inte vet det själv! Gissar att Eldas synpunkt hade varit ”vilket mörker” om hon visste, koppelpromenader i tre veckor!!!! (Men första halva veckan har redan gått, tiden går fort som vi vet) Allt är för att det ska få en chans att läka ut helt. Nu håller vi tummarna för att det är just ”bara” det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar