Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

söndag 3 oktober 2010

Agility Frövi

Så har det redan gått en hel vecka igen, en vecka med mycket fokus på agility med Elton. Vi har haft flera träningspass på klubben för att slutligen köra säsongens sista tävling (finns inga fler i när området, Jokkmokk kändes långt, det finns visst en där!). Upp tidigt, åka 06.15, tiiidigt! Tävlingen var i ridhus, premiär för oss båda, vi var anmälda till båda klasserna, med andra ord vår andra tävling i agilityklass. Resultatet vart mer än godkänt även om det inte räckte till en pinne denna gång heller, vi har marginalerna på fel sida hela tiden just nu! Elton går bättre och bättre för varje gång, det är kul att se att han börjar tända till mer och mer, ska bli kul att se vart det slutar. :-) Hopploppet var bra på alla sätt, något för sakta mot referenstiden så vi fick tidsfel och missade pinnen precis. Placeringen blev 2:a så med andra ord var det bara en som fick pinne i klassen av ca 22-23 startande, tuff referenstid! I agilityklassen tände han till så att han höll på att ta fel hinder, det var jag inte beredd på, vi räddade situationen men då hade jag tappat fokus och vi missade kontaktfältet på balansen, snopet men positivt på ett sätt, han börjar få bra speed, det är då han kan missa kontaktfälten! Vi lyckades vilket fall ta oss i mål på 5 fel och det räckte till en 4:e plats. Ettan och tvåan fick pinnar, trean tidsfel och vi fem fel, utan missen hade det räckt till en pinne! nära igen :-) på två lopp. Men jag är jättenöjd, vi har kört 6 lopp i sommar på officiella tävlingar och placerat oss och varit nära pinne nästan varje gång. Det här är verkligen kul, jag tror både Elton och jag tycker det är roligare för varje gång. Känns trist att det är slut nu tills i vår men träna kan vi göra förstås. Elton med sina priser, band och rosett.

Även Elda var med till tävlingen idag, jag ville passa på att få träna henne lite på att vara i ridhus och det gjorde jag flera gånger. hon var med in, det var rörigt, skälligt och mycket på en gång men det verkar inte beröra någon av dom. Hon var cool, vi tränade lite korta, korta fritt följ, vändningar, ligg mm för att se hur bra hon klarade störningen och ridhus, det gick kanon. Såklart tittar hon sig omkring när jag inte kräver fokus men hon var fokuserad när jag bad henne och lugn, mattes fina tjej. När vi kom hem blev det lite mer övningar på uthållighet, att vänta på belöning. Totalt sett har vi haft en kanondag, jag är så stolt och glad över mina fantastiska hundar, dom är så duktiga. Nu ska vi ut på en skön promenad medans det fortfarande finns sol kvar, vilket fantastiskt härligt väder det varit hela helgen, bäst att passa på, hörs.

2 kommentarer:

  1. Grattis till er båda! Vad duktiga ni är! Kul att Elton blir mer och mer taggad. Ni får träna mer nu i vinter och sedan komma tillbaka riktigt laddade i vår! Kram Hanna

    SvaraRadera
  2. Härliga Elda, hon är lik mamma både till utseende och mentalt. Mamma Lova och jag har tävlat lydnad...nollade hoppet..men vi (eller jag, Lova gör det nog ingen skillnad) fick en 9:a på fria följet. Till helgen blir de inoff agilitytävling. Ska bli spännande och se hur det går på tävling då vi just nu går en handlingskurs och där gör vi framsteg. Ha det!

    SvaraRadera