Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

söndag 24 oktober 2010

Intensiv helg

En intensiv helg var då till ända, kan man få en till helg direkt så vi hinner vila upp oss? Men det har varit en kul och lärorik helg så egentligen klagar jag inte jag har ju valt aktiviteterna själv! :-) Lördag morgon styrde jag kosan till en by utanför Enköping då vi skulle valla där hela dagen, en liten vallkurs, spännande eller hur? :-)

Vi var några stycken med hundar av olika raser(men några till Aussien var det) som fick hjälp och guidening i vallningens svåra konst på den nivån man själv och ens hund var. Det var kul och det gick ännu bättre än förra gången vi testade. Elda var med på banan på ett annat sätt, jag behövde inte jobba så hårt för att hålla henne på andra sidan fåren som jag fick sist, hon var där ändå. Hon gjorde några riktigt fina svängar, hon har det i sig, det syns så tydligt, bara matte blev lite bättre oxå! :-) Det var en nöjd och trött matte och hund(med magen full av fårbajs som bonus!) som fram emot kvällen styrde bilen hemåt efter flera bra pass i fårhagen (även i en stor hage där vi flyttade runt fåren *stolt*, inget race runt, här inte!) Lite småkallt var det på förmiddagen och vart efter dagen gick blev vi varmare men allt lerigare och lerigare! Vi var alla en syn för gudarna, det vill jag lova, så väl hemma väntade duschen för både mig och Elda (på direkten) och alla kläder åkte direkt in i tvättmaskinen, dom stod nog av sig själv! *skratt* Tyvärr tog jag inga kort så det får bli några andra buskort på Elda för busa det gjorde hon också då hon röjde järnet över fälten med några av de andra "vallhundarna" under en paus. (Men busbilderna är tagna hemma när hon leker med en boll) Tack Linda och alla andra för en kul och givande dag i fårhagen. Vi ses igen, det är säkert!

Nu till något helt annat, idag så hade vi en avslutningstävling på klubben efter vår kurs, det ingår alltså i kursen och är alltså inte officiell för då hade Elda inte fått vara med då hon inte är 10 månader än. :-) Det som var intressant var att få en liten hint om hur momenten sitter och hur hon klarar en tävlingssituation. Hur gick det då? Hmm blandat resultat, i stort sett är jag nöjd även om jag vet att hon kan bättre än det hon gjorde idag men jag tyckte hon var okoncentrerad redan från start och hon blir lätt så när hon är trött. Så med andra ord, den dagen det är dags för en riktig tävling ska vi INTE valla och busa runt hela dagen innan! Vi nollade inga moment och hade nästan genomgående 7,5 till 8,5 och 10 på apporten MEN bara 6 på platsliggningen så där blev det tydligt att fröken hade noll koncentration och låg och nosade runt.(Som hon för övrigt aldrig gjort tidigare) Som grädde på moset så satte hon sig sen upp för tidigt, även det ett nytt initiativ från fröken Elda! Men hon låg vilket fall kvar trots att det var andra som reste sig, det var bra. Så totalt blev det 155 p på vår lilla kurs avslutningstävling och vi blev 2:a, helt ok speciellt när jag vet att vi kan så mycket bättre och vi har ju tiden för oss, oceaner av tid faktiskt :-) Det absolut bästa med dagen var erfarenheten och lite mer information om hur hon fungerar på banan och vad vi måste fila lite mer på. Mattes finaste tjej, jag är stolt över hur duktig hon faktiskt var idag med tanke hur ung hon är och den tuffa dag hon hade dagen innan. Elda fokuserad under ett träningspass.

Finaste rödluvan, mattes finaste tjej.

Alla kort i dagens inlägg är tagna av Hanna, tack Hanna för de fina korten.

PS. Revbenen läker så sakteliga, det har varit en tuff helg vad det gäller det också men det börjar sakta kännas lite bättre så det finns hopp. *ler*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar