Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

söndag 3 juli 2011

Uppflyttad lägre

Det är mycket som snurrar i huvudet nu, vi har haft en intensiv vecka men en fantastisk vecka. Att ta Lp2 i onsdags efter tre tävlingar, alla i juni med två första platser och en andra plats var stort för mig och jag är så väldigt stolt över min fantastiska tjej. Veckan var inte slut med det här, torsdag hade vi sista träningstillfället på vårens spårkurs och den var en viktig general repetion då vi var anmälda och kommit med på en appelltävling i spår på Flens BK, kul men lite nervigt då det här med brukstävling är nytt för mig och Elda förstås :-) Torsdagens spårträning gick kanon så känslan inför lördagen var bra men som alltid kan ju allt hända så ett visst pirr fanns det :-)

Så var det då lördag morgon och det var upp tidigt som gällde, det var samling 8.00 och jag ville vara där i god tid och det tar en stund att åka dit. Det var 17 startande för en dök aldrig upp och vi drog nummer 11 i startordning. Vi åkte ut till spårmarkerna och sen började väntan, 10.15 kom tävlingsledaren och vi sex som väntade på samma ställe la våra spår. Det var rätt högt gräs och man blev lite blöt om fötterna och det var varmt, riktigt kvavt. Sen kom så domarna och vi började gå våra spår, jag selade på när det var vår tur, visade på Elda på spåret och hon gick ut och gick som en klocka, mitt i spårkärnan, tog upp apporterna vart efter dom kom och tog båda vinklarna så fint. Mitt på sista sträckan gick hon plötsligt av, gjorde en snabb volt, tillbaka på spåret, leta lite snabbt och jag undrade vad hon höll på med, blev lite nervös och klev fram något steg, kortade linan något men kom på mig själv så då sa jag spår istället och hon på spåret igen och går klockrent sista sträckan och hittar även slutpinnen. Allt gick fort med bra fart men jag funderade lite på varför hon klev av men jag vet att jag ungefär där flyttade hörnvimplarna jag bar när jag gick spåret så min gissning är att det spreds ut lite "extra" doft där så hon var tvungen att kolla om det låg något där någonstans. Vi fick vilket fall 9,5 från båda domarna och det var min miss/orutin som drog ned. Nu har jag lärt mig det:-) Så var spåret klart, tillbaka till klubben i hettan, luften stod still och det var som tropisk hetta, pust. Det skulle vara lunchpaus när alla var tillbaka från spåret för att starta med budföringen 13.30.

Till budföringen var vi 14 st, tre bröt efter spåret. Vi fick ju se en del ekipage före och många hade problem med att stanna hon mottagaren så jag blev lite nervös men det skulle jag inte ha varit. Vi fick 10-10 av domarna, det enda jag har att anmärka på är att jag tycker att tempot var lite dåligt ut, hon galopperade men inte jättefort som jag är van att se budföringen men satt fint hos mottagaren och bättre tempo tillbaka, min fina tjej, vad stolt jag var :-) Så var det dags för platsliggning, två efter varandra och vi var i den sista. Det var tre väldigt långa minutrar. Det var varmt och Elda hade dålig koncentration och var rastlös. Jag vet att hon ligger men hon har blivit mer och mer "rörlig" på sistone, lägger ned rumpan, och byter och det gjorde hon även denna gång, flera gånger!!! Det här ska tränas i sommar för det funkar inte att göra så i trean! Men vi fick bra poäng, något neddrag bara så jag var nöjd, för stunden! Men så äntligen var det då bara lydnadsdelen kvar, sent på eftermiddagen och fortsatt tryckande hetta. Linförigheten var dålig, hon kändes seg, bland de sämre vi gjort på tävling, framförgående, vår debut och den gick super, visst hon drar lite och avslutet var inte perfekt men vi fixade det, hon gick ut fint, gick rakt och ett perfekt första stopp, såå nöjd :-), läggandet och inkallningen gick jättebra, mycket bättre tempo nu, apporteringen likaså och även det avslutande hoppet, ett lätt islag så att det blev något poängneddrag men i övrigt kanon. Vad ska jag säga, jag är så supernöjd med vår prestation denna varma dag på bådas vår bruksdebut. Poängen slutade på 283 p (tror att max är 320p), uppflyttade till lägre med väldigt god marginal och klassvinst av 17 startande!!! Det här överträffade min vildaste fantasi och jag tror inte vi har landat än, hur kunde vi slå alla dessa rutinerade bruksrävarna vi tävlade med? Älskade finaste rödluvan, du är bäst. Nu tar vi semester och njuter av det här ett tag, såklart tränar men laddar om för att ta nya tag i höst med sikte på Lk3, Lägre och start i agilityn när vi känner oss klara :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar