Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

söndag 20 februari 2011

Ibland ska man ha tur

Så har vi varit och tävlat lk1 igen. Klockan ringde 5.30 en söndag morgon och termometern visade på -25, brrr, tror ni att man var sugen på att krypa ner i sängen igen? Det kan ni tro, även husse och Elton var tappra som följde med oss som stöttning (så tacksam, tack älsklingen för allt du gör för oss) :-), bilen styrde mot Hallstahammars ridhus där Surahammars brukshundklubb anordnade lydnadstävlingar denna tidiga morgon. Ja hur blev då resultatet? Kort sammanfattat hade vi tur, slutpoängen slutade på 160,5!!!! Pinsamma poäng ja, men med en 0:a på ställandet, där blåste vi 30 p, så var poängen rätt bra ändå. Varför stannade hon inte då? Jag blev väldigt förvånad, hon stannar alltid. Men hon var lite okoncentrerad, ny plats och nytt ridhus och elitklassen pågick bredvid, jag såg att hon hörde deras kommandon när det kom gälla hiiiiiiit bortifrån andra änden av ridhuset. Gör hon fel beror det nästan alltid på okoncentration men jag blev inte desto mindre förvånad då ställandet är ett moment som verkligen sitter, trodde jag.......Poängen då, vad blev det då:
Platsliggning 10
Tandvisning 10
Linförighet 8,5 (bättre än på förra tävlingen men tappade lite pga koncentration)
Läggande 9,5 Lite långsamt läggande, koncentration igen!!!!
Inkallning 9,5 något snett avslut
Ställande 0 ställde sig men gick sen sakta, hon insåg när jag vände mig om att det nog blev fel nu! Lilla gumman :-)
Apportering 9, tveksamt gripande, ja det var perfekt men inte "Elda fart":-)
Hopp över hinder 10
Helhetsintryck 10
Det blir tydligt när man ser poängen och kommentarerna vi fått där det är neddrag, hon är jätteduktig, gör det hon ska men det blir lite neddrag för att det blir inte perfekt om hon inte är 100 % koncentrerad. Men vilket fall, det ser bra ut, jag vet vad vi ska träna mer på, koncentration och fokus, det ska fungera även om det är jordbävning runt omkring oss. Ska jag hitta fler orsaker har vi ju även haft ett löp precis mitt emellan våra två tävlingar som säkert påverkar, vi har ju vilket fall inte kunnat träna med andra på samma sätt. Våra poäng räckte vilket fall till ett första pris så nu återstår bara ett till ett LP1 och vi kom 3:a i klassen även denna gång.

Jag är så otroligt glad och lycklig för min underbara älskade hund, finaste Elda, vilken stjärna du är. Elda med sin buckla, går den att äta tror ni? :-)


5 kommentarer:

  1. Duktiga ni! Gudmor blir så stolt, så stolt! :)
    Grattis till ännu ett 1:a-pris!!!

    Kramar i massor från mig och morbror.

    SvaraRadera
  2. Supergrattis!
    Du är fantastiskt duktig med Elda!!!

    SvaraRadera
  3. Jätte grattis, du får inte glömma bort att hon är nyss 1 år...hur många 1-åringar orkar hålla koncentrationen bättre? Jag lovar det är inte många! Vi är lyckligt lottade vi som från början har hundar som har lätt för att koncentrera sig :)

    SvaraRadera
  4. Grattis till första priset även om hon nollade ett moment, men övriga moment var ju jättebra poäng på så jag tycker inte det är pinsamma poäng.

    SvaraRadera
  5. Stort Grattis till poängen!! Ni såg såååå duktiga ut när ni tränade igår kväll. Tänkte just då på att oj va hon orkar tjejen efter 2 kursdagar, inte lite kapacitet hon har. Sötast igår var du när du kröp runt henne då hon stod blick stilla <3

    SvaraRadera