Livet med Elton och Elda, ett stort äventyr med så mycket lycka.

söndag 19 december 2010

Stockholms hundmässa

Idag har vi miljötränat på riktigt! Vi har tillbringat stora delar av dagen på Stockholms hundmässa, ja ni läste rätt! :-) Kändes lite kaxigt att anmäla Elda till en sån stor utställning! Hon är världens finaste hund men jag är ganska övertygad om att inte alla Aussiedomare tycker det samma (märkligt eller hur? *ler*)Vilket fall ville jag ha med henne dit, ville se henne i den miljön, hur fokuserad hon kunde vara osv så jag anmälde henne. När vi väl kom in i stora hallen fick jag stora skälvan, det blev så stort. Hundar överallt, tjusigt, glittrigt och allt piffande. Visserligen har det piffats med pälsen den senaste veckan och det blev dusch igår kväll men man ligger i lä i alla fall men vad gör väl det, det här är inte min värld, vi bara gästspelar lite och det är väääldigt bra träning.

Ja men hur gick det då? Det var bara 19 st Aussien anmälda, 3 st juniortikar och vi fick en 2:a men kritiken tycker jag inte var så dålig så jag är nöjd, det var trots allt ett par tikar som fick en 3:a och jag tror att alla vet vilken kennel hunden som vann kom ifrån. *ler* Det var en dansk domare och hennes kritik var:
"Feminin, något lång och för smal kropp för åldern, tilltalande huvud men ännu för smal i skalle och nosparti. Bra öron, välburen hals, fast överlinje, bra kors, tillräckliga vinklar i front och bakparti. benstommen matchar kroppen, sunda rörelser, bra päls"
Det bästa med hela dagen var att Elda har skött sig så himla bra hela dagen. I ringen skötte hon sig perfekt, stod jättefint hela tiden, finaste tjejen. Efteråt gick vi runt på mässan, precis när vi kom såg hon lite frågande ut och sökte inte kontakt med andra, backade hellre men snart var man varm i kläderna och var väl sällskaplig ibland! *ler* Det var trångt, stojjigt, hundar och folk överallt och Elda gick fint vid min sida hela tiden, självklart var hon nyfiken, tittade på hundar som kom nära men höll fokus med mig så snart jag ville. Hon är fantastisk min älskade hund och jag är så stolt över henne även om hon inte var finaste idag, enligt domaren! Men vi har haft en härlig dag. Min fina stjärna, är hon inte fin så säg? (Jag är inget partisk alls *ler*)


2 kommentarer:

  1. Stiliga bilder på fina Elda och klart att hon fixade miljön på Stora Stockholm. Är man en "Opera" så är ju stora tillställningar vardagsmat ;)

    Hälsningar
    Helena och mamma Lova

    SvaraRadera
  2. Gudmors vackra flicka är den vackraste ändå. Kvittar väl vad en dansk säger! Elda ser ut som Elda SKA se ut, så de' så. ;)
    Härligt att hon klarade miljön så bra, men jag vill inte påstå att jag är överraskad.

    Ha dewt gott - kramar från Gudmor och morbror

    SvaraRadera